Незаконне переміщення товарів через митний кордон шкодить інтересам суспільства, держави, а також доброчесного бізнесу. Порушення митних правил призводять до ухилення від оподаткування, потрапляння на ринок небезпечної продукції, спотворення конкуренції. Відтак, встановлюючи відповідальність за порушення митного законодавства, законодавець має забезпечити ефективність, пропорційність та справедливість системи санкцій за такі порушення.
Існуюча система адміністративної відповідальності за порушення митних правил (ПМП) у Митному кодексі України далека від ефективності1. Водночас удосконалення норм щодо санкцій за ПМП має відбуватися у контексті загального напрямку реформ у митній сфері.
Зобов’язання України в рамках Угоди про асоціацію з ЄС передбачають встановлення пропорційних та недискримінаційних стягнень (що не призводитимуть до необґрунтованих затримок товарів) за порушення митного законодавства2. Ідентичні положення також містяться у Митному кодексі ЄС3, який Україна теж повинна імплементувати до національного законодавства на виконання Угоди.
Відтак, під час гармонізації митного законодавства України з нормами ЄС доцільно поглянути на досвід окремих країн ЄС, які запровадили у себе відповідальність за порушення митного законодавства з урахуванням наведених вище вимог Митного кодексу ЄС.
Метою дослідження є аналіз норм законодавства окремих країн ЄС у сфері застосування адміністративних санкцій за порушення митних правил.
Автори дослідження:
Олександра Булана, аналітикиня, к.е.н. Рецензент: Дмитро Науменко, старший аналітик
|